Jak mniej korzystać z telefonu?
Cieszę się, że po przeczytaniu VII Smarta Dla Rodzica postanowiłeś spróbować mniej korzystać z telefonu.
Pamiętaj, że podejmując to wyzwanie:
- zyskasz więcej czasu dla siebie
- będziesz mocniejszym przykładem dla swojego dziecka
- i zaczniesz korzystać z telefonu wtedy, gdy Ty chcesz, a nie wtedy gdy chce tego on 😉
Jeśli lubisz słuchać, to poniżej znajdziesz odtwarzacz podcastu, który nagrałem właśnie o tym temacie:
A oto jakie kroki warto wykonać, by to osiągnąć:
Krok 1. Uporządkowanie aplikacji
Zrób szczery przegląd zainstalowanych aplikacji. Może się bowiem okazać, że części z nich już nie potrzebujesz, a niektóre są zainstalowane przez producenta urządzenia.
Niektórych nie da się usunąć, ale warto je wtedy wyłączyć, by nie obciążały pamięci, wysyłały powiadomień i nie zajmowały miejsca na ekranie.
Krok 2. Oczyszczenie ekranu głównego
Nasze kciuki szybko się uczą i czasem automatycznie lecą do najczęściej używanych aplikacji, które mamy na ekranie głównym.
Usuwając ikony z ekranu głównego (poza telefonem, widaomościami i np. aparatem), wydłużamy tę drogę i pomagamy naszemu mózgowi opamiętać się i trzymać się decyzji „Nie chcę korzystać z tej aplikacji”
Krok 3. Pogrupowanie aplikacji na ekranie aplikacji.
Grupując aplikacje tematycznie masz większy porządek i lepszą kontrolę nad tym, co masz na urządzeniu i czego chcesz używać
Krok 4. Wyłączenie powiadomień
To chyba kluczowy krok, o którym pisałem na Smarcie, bo to powiadomienia są tym, co najczęściej nas przyciąga do telefonu.
Przejrzyj listę aplikacji i zostaw tylko te powiadomienia, które są dla Ciebie ważne, np. poczta, lista zadań do zrobienia, wiadomości, przesyłkia, a usuń te, które przypominają o mało ważnych lub wręcz nieistotnych sprawach (gry, zakupy, wiadomości…)
Krok 5. Ustaw wyświetlacz jako czarno-biały
Kolory nas przyciągają i powodują, że skrolowanie aplikacji jest przyjemniejsze, a prze to – bardziej wciągające.
Ustawiając ekran w trybie monochromatycznym nie tracisz nic z treści, ale zdziwisz się, jak pozytywnie wpływa to na zainteresowanie widzianymi materiałami.
Szczegółowy opis jak to zrobić, razem ze zrzutami z ekranu opisałem na blogu we wpisie Cyfrowy dobrostan w praktyce
Porządek w skrzynce mejlowej
A jeśli chcesz jeszcze mocniej zadbać o swój cyfrowy dobrostan, to polecam Ci także uporządkowanie swojego konta pocztowego – zwłaszcza jeśli często korzystasz z niego na telefonie.
Wiadomości e-mail, które otrzymujemy można podzielić na kilka kategorii:
- wiadomości wymagające od nas działania – służbowe, prywatne, płatności (bilety, rachunki, potwierdzenia…)
- newslettery
- reklamy
- spam
Niezależnie od kategorii, każdy z emaili, który widzimy w skrzynce pochłania część naszej uwagi, nawet jeśli nie wykonujemy z nim żadnej akcji – również jeśli widzimy go ponownie po zalogowaniu.
Ten moment uwagi wybija nas z rytmu i pochłania nasz czas, który jest naszym najcenniejszym zasobem, więc warto podjąć wysiłek i utrzymywać pustą skrzynkę odbiorczą.
Pusty inbox
Pomyśl o swojej skrzynce mejlowej jak o skrzynce na listy w domu. Gdy coś do niej przychodzi, wyciągasz i podejmujesz decyzję: przeczytać i zadziałać (np. opłacić rachunek, schować dokumenty do teczki), powisić na lodóce (np. widokówkę od rodziny) lub wyrzucić (np. reklama).
I podobnie możemy robić z elektroniczną skrzynką odbiorczą.
Archiwizacja wiadomości
Najprostszą metodą jest zarchiwizowanie wszystkich wiadomości. Jeśli korzystasz z Gmaila, szybko zrobisz to zaznaczając wszystkie wiadomości checkboxem, a następnie „Archiwizuj”.
Archiwizacja nie wyrzuca wiadomości, a chowa je do archiwum, skąd możemy wyciągnąć je korzystając z opcji „szukaj” – proste i skuteczne.
Od tej pory, jeśli przyjdzie do Ciebie wiadomość, po przeczytaniu możesz ją:
- od razu zarchiwizować
- odpowiedzieć i zarchiwizować
- odłożyć na później (Gmail posiada taką opcję, która powoduje, że widomość znika i pojawia się o ustalonej porze), jeśli w danej chwili np. nie masz odstępu do konta, żeby opłacić rachunki
- wypisać się z listy
Porządek z newsletterami
Zapisujemy się na mnóstwo newsletterów i część z nich jest przydatna, część jest wartościowa tylko na pewnym etapie życia. a do części dołączamy tylko dla jakichś korzyści (np. rabat).
Widząc wiadomość z jakiegokolwiek newslettera podejmij decyzję czy chcesz je dostawać.
Jeśli nie, to skorzystaj z opcji”wypisuję się” lub rezygnuję z subskrypcji”, którą każdy legalny newsletter ma w stopce wiadomości (mój ma 😉 )
Porządek ze spamem
Obecnie filtry antyspamowe działają dość skutecznie, ale i takj warto wypisywać się ze spamu – korzystając z opcji jak w newsletterach, żeby
- nie zapychać sobie skrzynki,
- nasz adres mejlowy nie był przehandlowany dalej do kolejnych spamerskich list,
- a dodatkowo – może się zdarzyć, że jakaś ważna wiadomość tam trafi i wtedy łatwo ją zgubić.
Gdy raz zaczniesz pracę z czystym inboxem zdziwisz się, jak mogłeś patrzeć na skrzynkę z setkami wiadomości.
To naprawdę odświeżające, gdy logujesz się na konto, a tam nie ma nic nowego 😉
Powodzenia
Kontakt
Jeśli masz pytania związane ze Smartami – napisz, postaramy się pomóc.